Zalety swobodnych zabaw dla dzieci

Korzystając z materiałów Fundacji Dbam o mój zasięg warto przypomnieć sobie o znaczeniu i korzyściach zabaw w rozwoju dziecka. Według badaczy i praktyków wpływ zabawy na rozwój „Milusińskich” jest bardzo ważny. Zapraszam do zapoznania się z linkiem https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2021/03/swobodna-zabawa-scaled-1.jpg


Ośrodek Interwencji Kryzysowej

Cyberprzemoc


Strefa Wsparcia dla rodziców

 https://www.porozmawiajmy.edu.pl/czytelnia/pomoc-bez-wychodzenia-z-domu

Poleca pedagog M. Kolanko


Mądre emocje- trening inteligencji emocjonalnej- webinar WSB:

https://www.youtube.com/watch?v=Np_ZxMyNQhM&feature=youtu. be


Artyuł:

https://psychoterapia.plus/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-epidemii-koronawirusa/

Link do darmowego webinaru:

https://www.swps.pl/strefa-psyche/wydarzenia/403-webinarium/21359-jak-radzic-sobie-z-lekiem-przed-koronawirusem-webinar

https://agnieszkamisiak.pl/video/radzenie-sobie-z-lekiem/?

vlog:

https://www.youtube.com/results?search_query=naukowy+be%C5%82kot+koronawirus


Porady dla zmęczonych oczu

Drodzy Rodzice i Uczniowie,

wzrok podobnie, jak inne zmysły oraz umiejętności rozwija się od urodzenia. Badania dowodzą, że te dzieci, które spędzają dużo czasu na powietrzu, w ruchu i mogą patrzeć daleko, szeroko i wysoko maja znacznie lepszy od wzroku ich rówieśników, którzy spędzają dużo czasu przed ekranami i unikają otwartej przestrzeni.

Od momentu, kiedy ograniczono funkcjonowanie szkoły i uczniowie pozostają w domu, a nauka odbywa się zdalnie. Dzieci, młodzi i dorośli spędzają czas przed ekranami komputera, telefonu, tabletu, telewizora. Oczu ich pracują na małej odległości. Ludzkie oko zbudowane jest tak, żeby patrzyło na duże odległości. praca małymi godzinami przed ekranem, telefonem, komputerem, tabletem, książką, zeszytem wymagają od oczu pracy na małej odległości. W przypadku pracy naszego wzroku przez długi czas prowadzi do różnych dolegliwości: zaczerwienienie oczu, swędzenie, uczucie pisku w oczach, pękające naczynka, podwójne widzenie, zamglenie oczu a także zmęczenie ogólne, brak koncentracji, irytacja, ból głowy.

W dobie zdalnego nauczania ważne jest dla uczniów, jak i nauczycieli zadbanie o relację oczu.

Przykłady ćwiczeń dających odprężenie zmęczonym oczom:

1.Naświetlanie;
naświetlanie może odbywać się na słońcu. Jest to sposób na rozluźnianie i energetyzację oczu. Słońce działa też antystresowo. Naświetlanie powinno odbywać się z dużą ostrożnością, a w przypadku dzieci pod kontrolą osoby dorosłej, przy rozproszonych promieniach to jest np. przez drzewo.

2. Zasłanianie oczu dłońmi;
pocieramy szybko dłonie o siebie. Ciepłymi dłońmi robimy okłady zamkniętych oczu. Pod wpływem ciepła naczynia włosowate na gałce ocznej rozszerzają się dzięki czemu następuje przepływ krwi. Oko jest wtedy dobrze odżywione i wolne od nadmiary bodźców.

3.Patrzenie w dal;
stajemy przy otwartym oknie, gdy jest słoneczna pogoda. Wzrokiem szukamy najdalej położonego punktu lub śledzimy wzrokiem poruszające się samochody, ludzi. Teraz możemy patrzeć na zieloną trawę i wiosenne rośliny. Oko ale i my się wtedy relaksujemy.

4.Ziewanie;
Odpręża mięsnie twarzy i oczu, dotlenia organizm, pobudza komory łzowe do pracy dzięki czemu oczy się nawilżają.

5.Mruganie powoduje nawilżanie oczu i odprężenie.
Zachęcam do powyższych ćwiczeń chociaż raz dziennie.

Rady tyflopedagoga: M. Kolanko


Egzamin klasy VIII - jest do przeżycia!

Drodzy uczniowie zamieszczam kilka rad jak radzić sobie ze stresem:

1.Usiądź i zastanów się co tak właściwie wpływa na to, że się stresujesz. Możesz zapisać sobie wszystkie możliwe rozwiązania na kartce i zastanowić się jak rozwiązać ten problem. Jeżeli stresujesz się rozmową z daną osobą – przemyśl co możesz dokładnie powiedzieć i jak się zachować, aby być bardziej pewnym siebie i nie pokazywać zakłopotania. Pamiętaj o zachowaniu spokoju.  Bardzo dużo rzeczy wymaga czasu. Oddech w tym zagadnieniu jest kluczowy.

2. Posłuchaj muzyki. To ona pozytywnie wpływa na nasz układ nerwowy. Uspakajamy się i odprężamy wsłuchując się w ulubione nuty. Sprawdź, czy odstresowują Cię dźwięki natury jak szum fal czy śpiew ptaków. Na YouTube znajdziesz nawet ścieżki dźwiękowe na zmniejszenie tej dolegliwości. Na dłuższą metę muzyka zwalcza nawet stres chroniczny!

3.Bądź aktywny!  Aktywność fizyczna to jeden z podstawowych sposobów radzenia sobie ze stresem. Jesteś spięty? Idź pobiegaj, na siłownie czy popływaj. Pamiętaj aby się do tego nie zmuszać i wybrać taką aktywność, która sprawia Ci przyjemność. Podczas niej wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Na początku być może nie będzie Ci się chciało, ale później sobie podziękujesz i będziesz dumny. Ruch, ma pozytywny wpływ na zdrowie czy psychikę i pozwala na odreagowanie od problemów życia codziennego. Powoduje on pobudzenie wszystkich układów organizmu, dotlenienie ciała i wydzielenie się hormonów szczęścia czyli endorfin.

4. Skorzystaj z pomocy – rozmowa z bliską osobą potrafi często zmienić postrzeganie trudności. Możesz też skorzystać z porady psychologa lub psychoterapeuty. Gorsze chwile mogą zdarzyć się każdemu i nie należy tego bagatelizować. Ważne, aby podczas takich momentów mieć koło siebie bliskich przyjaciół. Rozmowa z nimi i ich rady mogą pomóc wyjść nawet z najtrudniejszych sytuacji życiowych. Podczas czasu spędzanego razem ważna jest umiejętność rozmowy i słuchania, której łatwo się nauczyć i warto to praktykować.

5. Śpij! Brzmi dziwnie, ale jednak działa.  Potrzebujesz około 7-9 godzin snu. Jeszcze bardziej zwiększysz skuteczność snu i zmniejszysz poziom stresu, jeśli będziesz kłaść się spać regularnie o tej samej porze, lecz często z powodu szybkiego tempa życia jest to niemożliwe. Ale dzięki temu, nauczysz swój organizm odczuwać zmęczenie o tej samej godzinie. Będzie Ci łatwiej zasypiać, przespać te 7-9 godzin i radzić sobie ze stresem.

6.Zrób coś co Cię uszczęśliwia.

7. Pij dużo wody oraz odpowiednio się odżywiaj. Picie wody paradoksalnie pomoże Ci w zwalczeniu stresu. Gdy Twój organizm jest odwodniony, produkuje więcej hormonu stresu.  Jeżeli nie zdążyłeś zjeść śniadania – organizm się buntuje i wytwarza kortyzol. Pamiętaj, aby mieć pod ręką chociażby banana czy odżywkę białkową. Wszystko to sprzyja narastaniu stresu oksydacyjnego. Brak odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych to kolejny czynnik mający ogromny wpływ na samopoczucie.

8.Uśmiechaj się. Okazuje się, że każdy rodzaj uśmiechu pozytywnie wpływa na organizm – zmniejsza szybkość bicia serca podczas stresujących sytuacji. i uwalnia stres. Warto jednak zauważyć, że gdy ludzie uśmiechali się szczerze, efekt bardziej był zauważalny. Jednak nawet wymuszony uśmiech działa leczniczo, obniża poziom stresu nawet jeśli człowiek nie tryska energią.

Powodzenia na egzaminie!

Źródło: www.rcre.opolskie .pl


Porady dla uczniów!

Recepta na motywację do nauki!

Jak mobilizować się do nauki w domu?

1.Planuj ! Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Wypracuj schemat działania: pobudka, śniadanie np. od 9.00- 10.00 nauka przerwa 10.15.posiłek itp.

2. Zapisuj! Skorzystaj z planu dnia. Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz.

3. Przygotuj się! Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają(telefon komórkowy, konsola) i przewietrz pokój.

4. Rób przerwy! Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótką przerwę, wstań, zaczerpnij świeżego powietrza.

W czasie przerwy nie korzystaj z telefonu, bo Cię wciąga i utrudni naukę.

5. Zdrowo się odżywiaj! Pij dużo wody(mózg to lubi),jedz regularnie i często. Unikaj słodyczy.

6. Nie panikuj! Sytuacja jest wyjątkowa, trudna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś w domu po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie.

Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie:

- nie oglądaj programów informacyjnych zbyt często

- zostań w domu i ogranicz kontakty z innymi osobami

- możesz dzwonić do bliskich Ci osób

- dbaj o siebie, myj ręce, wietrz pokój

Pamiętaj! Nie jesteś sam! Jesteśmy w kontakcie przez e-dziennik.

Pedagog: Małgorzata Kolanko         malkola86@eszkola.opolskie.pl


 

OGÓLNE ZASADY ORGANIZACJI DZIECIOM WARUNKÓW NAUKI W DOMU

1. Ustalenie i konsekwentne przestrzeganie godzin przeznaczonych na naukę domową- właściwe gospodarowanie czasem.

2. Częste wietrzenie pokoju dziecka lub miejsca nauki.

3. Pamiętanie o przerwach na posiłek, odpoczynek i ruch.

4. Dbanie o właściwą koncentrację na zadaniach. – efekt „Pustego Biurka”.

5. Monitorowanie przez rodziców zadanych treści przez nauczycieli i aktywna z nimi komunikacja.

6. Zaczynanie od łatwych treści, ponieważ dzieciom jest potrzebny sukces.

7. Pracowanie etapami.

8. Przestrzeganie zasad higieny pracy umysłowej.

9. Dbanie o właściwą postawę ciała przy siedzeniu. 10. Dbanie o życzliwą, spokojną i bezpieczną atmosferę w domu.

11. Systematyczna orientacja rodziców w osiągnięciach, kłopotach i porażkach dziecka związanych z uczeniem się.


ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU DLA UCZNIÓW

czytaj więcej


Jak rozmawiać z dzieckiem o epidemii koronawirusa?

czytaj więcej

Jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem – webinar

Link do darmowego webinaru: otwórz

Jak wspierać dzieci w radzeniu sobie z lękiem?

Link do filmu: otwórz

vlog: otwórz


Pedagog zaprasza do udziału  w programie

Każdy uczeń może zwróć się do pedagoga/psychologa szkolnego, gdy:

  1. Czuje się  osamotniony, smutny, nieszczęśliwy z jakiegoś powodu.
  2. Ma problemy w nawiązywaniu dobrych relacji z kolegami, koleżankami, rodzicami i nauczycielami.
  3. Ma problemy w nauce czytania, pisania i liczenia.
  4. Znajduje się w trudnej sytuacji materialnej.
  5. Chciałby podzielić się swoją radością, sukcesem, osiągnięciami, zdolnościami.
  6. Chciałby pomóc innym, lecz nie wie w jaki sposób.
  7. Ma ciekawe pomyły, którymi chciałby się podzielić
  8. Nie potrafi sobie poradzić z jakąś sprawą.

BAZA TELEADRESOWA- STREFA WSPARCIA

Adresy instytucji pomocowych dla uczniów i rodziny w sytuacjach kryzysowych

-Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12

- Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Opolu

ul. Niedziałkowskiego 9 tel. 77 454 92 16; 45-085 Opole

- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Niemodlinie ul. Wojska Polskiego 5; 49-100

Tel.77460636

- Miejski Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Opolu

ul. Małopolska 20 A tel. 774556390

- Ośrodek Pomocy Społecznej -Dąbrowa Niemodlińska ul. Ks. Sztonyka

Punkty Konsultacyjne tel.774641778

ops@gminadabrawa.pl

-Psycholog Opole - Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Homocreator

Adres: Krapkowicka 10A, 45-715 Opole tel: 669 472 410

- Katolicka Poradnia Rodzinna w Opolu

Plac Katedralny 4

45-005 Opole

Tel.77 454-75-73 sekretariat@pppopole.pl

-Caritas Diecezji Opolskiej- kościelna organizacja charytatywna

ul. Szpitalna 5A;Opole 45-100

Tel.077 453-12-39;

- Program Wzmacniania Rodziny

budynek WSZiA w Opolu ul. Ozimska 63

mail: kontakt@toczłowiek.pl


 

 

Dialog pomiędzy rodzicami a szkołą – kilka istotnych informacji !

Aby szanować innych, trzeba najpierw nauczyć się szanować samego siebie. Postawę szacunku realizuje się przede wszystkim przez akceptację inności drugiej osoby, poprzez dostrzeganie wartości, jakie ona prezentuje. Nie zawsze musimy podzielać ten system wartości, ale można uszanować poglądy. Wracając do dialogu – opisuje się go przez cztery słowa: słuchanie, rozumienie, dzielenie się i spotkanie. Prowadzenie dialogu to najpierw próba słuchania, jeszcze przed rozpoczęciem mówienia. To dążenie do zrozumienia drugiego człowieka.

Dialog to także dzielenie się, a nie prowadzenie dyskusji. Rezygnacja z przytaczania coraz to nowych argumentów daje szansę na spotkanie.

Wychowanie nie ma uniwersalnych recept

Każdy człowiek jest inny, tak samo jak każda sytuacja (nie tylko wychowawcza). Aby sprostać warunkom skutecznego dialogu, konieczne jest przygotowanie, potrzebujemy narzędzi, którymi możemy posługiwać się w odkrywaniu prawdy razem z drugim człowiekiem. Nasze działania wynikają z przyjętych przez nas zasad, a zasady mają swoje źródło w uznawanych przez nas wartościach. Jeśli przyjąć, że najwyższą wartością w procesie wychowania jest dziecko – osoba, a celem – pełnia jego osobowego rozwoju, to pierwszą zasadą wychowawczą jest osobowe, podmiotowe traktowanie wychowanka.

W „Szkole dla Rodziców i Wychowawców” o dialogu mówi się nie tyle jako o metodzie, ile głównie jako o postawie rodziców i wychowawców. Wychowywać to przede wszystkim szanować i rozwijać godność człowieka.

Janusz Korczak powiedział kiedyś: „W relacji dialogowej z dzieckiem [ z każdym człowiekiem] trzeba ogromnej pokory. Trzeba bowiem WDRAPAĆ się na poziom dziecka [innego człowieka], a nie schylić się do jego poziomu”.

Pedagog Małgorzata Kolanko